BIM, het achtste wereldwonder?

20 Sep

fotoHet begint inmiddels traditie te worden: jaarlijks als ik denk mijn gazonnetje op orde te hebben zijn er mieren die daar op destructieve wijze anders over denken. Voor mij lijkt het alsof er voor deze kleine beestjes geen willekeur is: overal verrijzen hoopjes aarde op plekken waar ik het niet wil. Waar ik tot voor kort geen rekening mee had gehouden was dat deze kleine beestjes waarschijnlijk werken aan een groter doel. Een collega tipte me namelijk over een documentaire van een in Brazilië ontdekt mierennest. Onderzoekers besloten de gangen van de kolonie vol beton te storten om meer over het leven van deze kleine beestjes te weten te komen. Niet geheel onbelangrijk: de kolonie was inmiddels verlaten.

De onderzoekers stortten vervolgens meer dan 10 ton (ja, 10 ton!) beton in de gangen en wachtte een maand (voor de techneuten onder ons: het duurt 28 dagen voordat beton volledig is uitgehard) alvorens te beginnen met het opgraven van de gangenstelsels. Het resultaat: een gigantisch stelsel van gangen en kamers welke allen een eigen functie hadden, allen onderdeel… Lees verder op onze nieuwe blogsite

Geef een reactie

