Mijn ontdekkingsreis door de bouw

24 Sep
Kantoor Huybregts Relou te Son

Kantoor Huybregts Relou te Son

Als je rondkijkt in de bouwsector kom je bijna geen vrouwen tegen, waarom is dat? Toen ik begon met studeren was een bouwopleiding ook niet een van de eerste studies waar ik aan dacht. Meiden in het algemeen kiezen vaak voor een opleiding zoals communicatie, verpleegkundige of psychologie. Zelf heb ik na de middelbare school voor de opleiding communicatie gekozen samen met een hoop andere meiden. Gedurende mijn opleiding heb ik stage gelopen bij een woningbouwcorporatie en ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met de bouwsector. Vanaf dat moment wist ik meteen dat mijn volgende studie, een opleiding in de bouwsector zou gaan worden.

Ik zal mij aan jullie voorstellen ik ben Mandy Helmhout, 20 jaar oud en ik woon in Son en Breugel. Ik zit nu in het tweede jaar van de opleiding Bouwmanagement en Vastgoed op de Avans Hogeschool in Tilburg. Het komende half schooljaar loop ik stage bij Huybregts Relou. Tijdens deze stage wil ik mij vooral oriënteren en zoveel mogelijk meekijken bij verschillende onderdelen in de bouwsector. Gedurende mijn stage loop ik mee met het gezellige werkvoorbereiders duo Cas Janssen en Kadir Ugur. Tijdens mijn stage mag ik mee helpen met twee projecten. Beide projecten bevinden zich op het terrein van Stichting Kempenhaeghe in Sterksel.

Herontwikkeling Providentia
Er worden zes zorgclusters gebouwd en diverse marktwoningen. Voor degene die niet bekend is met Kempenhaeghe, deze stichting heeft een expertisecentrum gevestigd in Sterksel waar kinderen en volwassenen gediagnosticeerd en behandelt worden met een complexe vorm van epilepsie, ernstige slaapstoornissen of neurologische leer- en ontwikkelingsstoornissen. Deze problemen kunnen er voor zorgen dat de cliënten niet zelfstandig kunnen wonen en studeren. Op het instellingsterrein van Providentia zijn woningen waar deze cliënten onder toezicht en begeleiding kunnen wonen. Doormiddel van een herontwikkelingsproject wordt het instellingsterrein omgebouwd naar een compleet nieuwe woongemeenschap. Waar mensen met en zonder (verstandelijke) beperking samen kunnen wonen en leven.

VSO School
Het andere project waar ik aan mee mag helpen is de bouw van de nieuwe VSO school de Berkenschutse in Sterksel. Deze school is een Voortgezet Speciaal Onderwijs voor kinderen tussen de 12 en 21 jaar. Deze kinderen hebben epilepsie en/of een verstandelijke beperking. Dit wordt dus niet een gewone reguliere school, hier worden extra voorzieningen aangebracht. De bouw van de school is gestart na de bouwvak van dit jaar en wordt in januari 2014 opgeleverd. Het is dus een project dat in een korte tijd wordt gebouwd. In mijn stageperiode kan ik van het begin tot het eind meekijken hoe dit project gerealiseerd gaat worden.

Na een paar weken op kantoor te hebben gewerkt aan de bovengenoemde projecten merk ik wel dat ik mij niet alleen red met de kennis die ik tot nu toe heb van mijn eerste jaar Bouwmanagement en Vastgoed. Ik heb het geluk dat ik overal aan mee mag helpen zoals tekeningen controleren, offertes aanvragen, deze vervolgens spiegelen en mag deelnemen aan project- en bouwvergaderingen. Iets waar ik nog veel over kan leren zijn de bouwkundige aspecten van de bouw. Een vooropleiding bouwkunde zou handig zijn geweest, maar het is natuurlijk onmogelijk om alles al te weten. Tijdens mijn stageperiode probeer ik daarom veel vragen te stellen om zoveel mogelijk te leren van de mensen in het vak. Iedere dag leer ik nog steeds nieuwe dingen en dat vind ik het leukste gedeelte van stagelopen. En natuurlijk ook de mogelijkheid om overal een keer een kijkje te kunnen nemen.

Door middel van deze blog wil ik jullie meenemen tijdens mijn ontdekkingsreis door de bouw. Zelf weet ik nog niet welke richting ik precies op wil in de bouw maar daar ga ik tijdens deze stage zeker achter komen, daar heb ik het volste vertrouwen in.

Geef een reactie

