Een kijkje achter de schermen bij de calculatie afdeling

5 Dec

Om zoveel mogelijk ervaring op te doen tijdens mijn stage wilde ik me graag verdiepen en meelopen met de verschillende afdelingen die aanwezig zijn bij Huybregts Relou. Zo ook bij de afdeling calculatie. Tijdens mijn stage loop ik mee met werkvoorbereiders. Mijn werkzaamheden bestaan onder anderen uit het spiegelen (vergelijken) van offertes en deze dan aan de hand van de werkbegroting vergelijken. Tijdens het opstellen van de spiegels vroeg ik me af waar al deze informatie vandaan kwam die ik terug las in de werkbegroting. Tijdens het spiegelen was het vanzelfsprekend dat de werkbegroting erlangs werd gelegd en dat er werd gekeken of deze prijzen die onderaannemers aanboden in de buurt lagen van de bedragen in de werkbegroting. Maar waar kwamen al deze cijfers en informatie vandaan? Tijdens mijn week op de calculatie afdeling ben ik hier proberen achter te komen.

Toen ik om 08:00 op de afdeling calculatie aankwam stond er een computer voor me klaar met daarbij een liniaal, rekenmachine, potlood en allemaal verschillende kleuren stiften. Onder het genot van een kopje koffie vertelde Marcel van Moorsel mij wat de stappen zijn die doorgelopen moeten worden om tot een prijsvorming te komen. Dat het lastig was om een begroting op te stellen was me al wel duidelijk. Maar dat er zoveel bij kwam kijken had ik niet verwacht. Het programma waar alle werkbegrotingen en inschrijfbegrotingen in worden gecalculeerd is Ibis Trad 6.52. Hierin is een moederbegroting gemaakt waar alle onderdelen die voorkomen in de bouw staan vermeld. De onderdelen uit de moederbegroting zijn gesplitst in de verschillende soorten en afmetingen waar een bijbehorende prijs aan hangt. Door middel van de gegevens uit de moederbegroting kunnen verschillende begrotingen worden opgesteld.

Bij het opstellen van een inschrijfbegroting begin je bij het doorspitten van het bestek en de tekeningen die een opdrachtgever aanlevert. Hier staan al de wensen en eisen voor het bouwproject in. Aan de hand van deze stukken wordt …. Lees verder op onze nieuwe blogsite

Eén reactie to “Een kijkje achter de schermen bij de calculatie afdeling”

  1. Nielson december 28, 2013 bij 10:54 pm #

    Goed geschreven Mandy. Ik ben al enige tijd de blog-wereld aan het afspeuren naar ervaringen in calculaties voor de bouwsector. En dit artikel is het éérste die ik tegen kwam met nuttige inhoud. Ik ga je alleszins volgen. Nog veel succes met je stage.

Geef een reactie

